Česko stále více trápí stovky tun odpadu, které jsou do něj často nelegálně přiváženy ze zahraničí. Poslední z těchto kauz se týká uložení zhruba 1300 tun odpadu z Itálie v areálu někdejšího statku v Křižanovicích na Vyškovsku. Většinou jde o polstrování z aut a textil. Odpad je v někdejším družstvu navršen až do výše pěti metrů a jsou jej doslova hory.
Záměrem dovozců je v komplexu vytvořit výrobu na přeměnu tohoto odpadu na speciální desky; odpad chtějí drtit a pak za tepla lisovat do ploten, které by mohly najít využití jako náhrada OSB desek či ztraceného bednění ve stavebnictví. Výrobky by měly být odolnější než dokud používané bednění ze dřeva. Dovozci sice záměr již představili i ministrovi životního prostředí Petru Hladíkovi (KDU-ČSL), který si přijel areál zkontrolovat, zástupcům České inspekce životního prostředí i přímo obyvatelům Křižanovic, projekt má ale řadu trhlin.
„Tak v první řadě byl tento odpad převážen bez povolení a byl tedy dovezen nelegálně. Pro provoz obří linky na lisování desek nebylo dosud vydáno žádné povolení. Samozřejmě je špatné to, že linka ještě ani není pořízena a už se naváží materiál na výrobu. To jsou hlavní důvody, proč visí nad celým projektem velké otazníky,“ uvedl Hladík. Při návštěvě někdejšího statku jej provázeli pracovníci České inspekce životního prostředí, kteří dovozcům odpadu z Itálie na místě řekli, že mohou očekávat vysokou pokutu již jen za samotný nelegální dovoz materiálu.
Případem se zabývá policie. Firma Hypo stavby, která by měla vytvoření výroby zastřešovat, je v exekuci. Pořízení linky, jde o stroj dlouhý 80 metrů, vyjde na zhruba 75 milionů korun, přičemž zástupci projektu Libor Juska a Jan Hroch nevysvětlili, kde peníze vezmou. I když se snažili Křižanovickým vysvětlit, že jejich záměr je seriózní, čelili ostré kritice obyvatel obce.
Do obce navézt desítky kamionů odpadu, i když ani neví, zda po případném pořízení linky budou moci výrobu spustit. Musí k tomu získat hned dvě povolení, a navíc příjezdová cesta do bývalého statku není jejich, takže ji budou muset vykoupit. Pokud se jim to nepodaří, záměr padá. „Byla chyba, měli jsme mít povolení k přepravě, a to jsme neměli. Někdy vize předčí realizaci, což se stalo i v našem případě. Nic to ale nemění na tom, že náš záměr je seriózní, že odpad umístěný zde není nebezpečný a že je naší snahou rozjet výrobu,“ uvedl Juska.
Hladík si prošel areál v doprovodu Jusky a Hrocha a místy jen kroutil hlavou s tím, že zdaleka ne vše, co je uloženo v obřích balících v někdejším družstvu je dovozci deklarovaný odpad z oblasti automotive. Upozornil na to, když z jednoho balíku vytáhl staré dámské šaty se třpytkami. Zatímco Hladík držel emoce na uzdě, starosta Bučovic, pod které Křižanovice coby pod obec pověřenou výkonem státní správy spadají, Jiří Horák (KDU-ČSL) doslova vypěnil.
„No to si děláte srandu! Takže vy si sem jen tak z Itálie dovezete odpad, aniž byste k tomu měli jakékoli povolení. Něco takového nepřipadá do úvahy. Co by vám na to asi řekli třeba v Bavorsku,“ vytýkal zvýšeným hlasem Juskovi s hrochem při procházce mezi odpadem. Dusno bylo i na veřejném projednání záměru na křižanovické radnici, kde jedna z obyvatelek obce vytkla starostce Marii Rozehnalové, že kamiony s odpadem do obce vpustila. „A to jsem si jako měla pod ty kamiony lehnout,“ odvětila starostka. „Ne, ale měla sis stoupnou a prostě je sem nepustit, jak to už nějaká starostka udělala,“ odpověděla jí při jednání jedna ze sousedek.
Dovozci odpadu chtějí spustit linku v roce 2026 s tím, že by jela ve dvousměnném provozu a za den zpracovala okolo 24 tun odpadu. Komplex by mohl zaměstnat zhruba dvanáct lidí. Juska obyvatelům obce slíbil, že kdyby záměr nevyšel, odpad nechá odvézt, čemuž ale mnozí nevěří.
Co s horami odpadu ze zahraničí?
(odpovídá ministr životního prostředí Petr Hladík)
Křižanovice jsou bohužel další z řady problematických lokalit v ČR, kam se nelegálně přivezl odpad ze zahraničí. Nechci, aby se něco takového dělo nejen v ČR, ale i v Evropě. V rámci unie už jednáme o tom, aby k těmto věcem vůbec nedocházelo a vývoz odpadu se ještě zpřísnil.
Po právní stránce tyto věci umíme řešit a jsem v tom úspěšní. Buď si nelegální odpad na své náklady odveze země, z níž byl odpad přivezen, anebo jej zlikvidujeme my (pozn. ČR) a tyto náklady nám pak daná země vyplatí, nebo žádáme jejich úhradu soudní cestou a ve více než 90 procentech případů uspějeme. Podobně se bude zřejmě řešit i odpad z Křižanovic. Momentálně je nutné počkat na to, že policie a Česká inspekce životního prostředí ukončí svá šetření.
Nicméně příklad toho, že umíme domluvit odvoz odpadu je dohoda s Bavorskem, které zhruba do půlky června nechá odvézt celkem 500 tun odpadu přivezeného právě z Bavorka do Jiříkova a Brna-Horních Heršpic. Vše zajití bavorská vláda, která dovoz tohoto odpadu do ČR. My se teď snažíme nastavit pravidla tak, aby se tyto případy vůbec nestávaly.