ONLINE LIFESTYLE ODPADOVÝ MAGAZÍN

Animované podtržení

ČASOPIS

Brno má raritu: první dobíjecí stanici v ČR ukrytou ve stožáru veřejného osvětlení

25. Říj, 2025

Sdílet článek:

Brno má technický unikát v podobě první dobíjecí stanice pro elektromobily v České republice, která je zcela ukryta v běžném sloupu veřejného osvětlení. Jde o jedinečné technické řešen, které chytře využívá již vybudovanou elektrickou síť a současně nijak nemění podobu ulice Marie Majerové, kde lze nabíječku najít. Jinými slovy u sloupu není žádný box, kabely nebo velký display.

Veškerá technologie nabíječky je plně integrována do sloupu, na kterém je jen elegantní bílá zástrčka. Stačí si jen vedle zastavit elektrovůz a začít nabíjet. Podobné dobíječky s úspěchem fungují již léta ve Velké Británii.

Brněnský nabíjecí sloup má označení A-0627-021. Je nenápadný, což je jeho výhodou. Lze jej najít před mateřskou školkou v ulici Marie Majerové. Pokud bude o jeho využívání zájem, přibudou další nejen ve městě, ale i v ČR. Zařízení, co se týká nabíjení a provozu, funguje jako jakákoli jiná nabíjecí stanice pro dobíjení elektromobilů. Na rozdíl od nich ale nezabírá prostor.

Přestože je nápad zčásti převzatý z Velké Británie, kde je podle energetiků v provozu přes dva tisíce dobíjecích sloupů, je ten brněnský po technické stránce unikátní, protože Britové používají jiné energetické systémy a zařízení. Brněnská technologie by měla být časem chráněna také patentem.

„Využili jsme současnou infrastrukturu, a navíc jsme minimalističtí. Tím, že není nutné ke sloupu přidávat další zařízení, nezabíráme další místo a nehyzdíme vzhled ulice. Uschováním stanice do odolného ocelového sloupu ji chráníme před vandaly,“ řekl Novinkám ředitel společnosti Technické sítě Brno Pavel Rouček. Na projektu spolupracovala s městskou společností Teplárny Brno a chytré řešení vzniklo také díky specialistům z firem inChaNet a Vysto Kobylí.

Představitelé Technických sítí Brno a Tepláren Brno při spuštění dobíječky.

Aby bylo možné dobíjecí stanici se všemi kabely do stožáru veřejného osvětlení umístit, bylo nutné upravit jeho parametry. „Dřík stožáru má kvůli zařízení uvnitř větší průměr a zesílený obvodový plášť Zvětšena jsou také dvířka, což umožňuje umístit dovnitř dvě svorkovnice, jednu pro veřejné osvětlení a druhou pro napájení stanice,“ uvedl provozně-technický ředitel Technických sítí Brno Josef Šaroun. Stanice je umístěna tak, aby na ni dosáhli vozíčkáři.

I když je sloupů veřejného osvětlení všude plno, ne každý se k přeměně na dobíjecí stanici pro elektromobily hodí. Rozhoduje jeho umístění a celková přístupnost k vozovce, kde musí být prostor pro pohodlné zaparkování vozidla. Odborníci však již nyní hledají další sloupy, které by využili k přeměně na integrované dobíjecí stanice.

(kul)     

Sdílet článek: