ONLINE LIFESTYLE ODPADOVÝ MAGAZÍN

Animované podtržení

ČASOPIS

Česko má první veřejnou dobíjecí stanici pro elektrokamiony; je u D1 v Mořicích na Prostějovsku

31. Čvc, 2025

Sdílet článek:

Elektrokamiony jsou sice v Česku stále novinkou, republika ale již má první veřejnou dobíjecí stanici pro tato vozidla. Stojí v Mořicích na Prostějovsku a to u sjezdu 244 z dálnice D1 ve směru Brno-Ostrava. Tento dobíjecí hub postavila společnost E.ON Drive Infrastructure, která má na starost výstavbu a správu veřejné dobíjecí sítě. Aktuálně jsou na něm tři stojany , každý s dobíječkou o výkonu 400 kiloWatt. Do budoucna ta bude možné dobíjet až čtyři kamiony najednou.

„V České republice je více než 3 000 dobíjecích veřejných stanic, ale žádná lokalita zatím nebyla speciálně připravená pro dobíjení elektrických nákladních vozidel. Jedná se o segment, který je v Čechách na startu. Pro rozvoj tranzitní elektrické nákladní dopravy je ale potřeba připravit odpovídající podmínky,“ řekl Vytříděno jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.

Podobných hubů bude více.. Jeden je dlouhodobě plánovaný například ve Vystrkově u Humpolce. „Samozřejmě sledujeme vývoj posledních technologií u dobíjení nákladních vozidel, a proto naši technici a dodavatelé připravili lokalitu v Mořicích i na budoucnost. Je připravená tak, abychom mohli velmi snadno realizovat doplnění o takzvaný MCS neboli Megawatt Charging Standard pro ještě výkonnější dobíjení elektrických kamionů,“ vysvětlil Klíma.

Komfort pro řidiče a udržitelnost na prvním místě

V Mořicích E.ON instaloval pro osobní dopravu zastřešení, které přináší potřebný komfort při nepřízni počasí. Na rozdíl od dalších dvou větších hubů ve Vystrkově a v Sulejovicích tam nebyl použit beton. Zastřešení je vyrobeno ze 100procentně recyklované oceli, která deklaruje výrazně nižší uhlíkovou stopu. Během noci je celá lokalita komfortně osvětlena a je bezbariérová.

Tomu jsou uzpůsobené dobíjecí stanice se sníženým displejem. Nejsou tam žádné překážky v podobě obrubníků. Samozřejmostí jsou již platební terminály s možností bezkontaktních plateb a do konce září zde mohou řidiči skrze tuto platební metodu nabíjet pouze za 9,90 Kč/kWh. Součástí rozsáhlého areálu jsou odpočinkové zóny, které jsou zasazené do trvalkových záhonů.

V těsné blízkosti se nachází provozovna řetězce rychlého občerstvení a rovněž bistro blízké čerpací stanice, kde najdou řidiči komfortní zázemí a další možnosti občerstvení. „Věříme, že řidiči ocení úsilí, které jsme zde věnovali každému detailu a doufáme, že jim poskytneme komfortní zážitek při dobíjení jejich elektrických vozidel – osobních i nákladních,“ uvedla finanční ředitelka společnosti E.ON Drive Infrastructure Helena Švejdová.

Inspiraci našli tvůrci ve Skandinávii

Při budování první české lokality pro dobíjení elektrických nákladních vozidel čerpal E.ON ze svých dlouholetých zkušeností s budováním ultrarychlých dobíjecích hubů, ale inspirací mu byly také projekty ze zemí, kde již podobné lokality vyrostly a úspěšně fungují, například ve Švédsku, Dánsku nebo Německu.

„V rámci E.ON Drive působíme v deseti evropských zemích a výstavba dobíjecích lokalit pro elektrické kamiony bude v celé Evropě dále pokračovat. Kromě České republiky, Švédska, Dánska a Německa budou další lokality vznikat ve Velké Británii, Itálii, Maďarsku, Rumunsku, Holandsku či Polsku. Naším cílem je vytvořit propojenou a spolehlivou síť, která podpoří přechod na udržitelnou nákladní dopravu napříč kontinentem,“ dodal Klíma.

Zdroj: niv

Sdílet článek: