ONLINE LIFESTYLE ODPADOVÝ MAGAZÍN

Animované podtržení

ČASOPIS

Popelka z brněnské techniky neporadí s oříšky, ale s trasováním svozu odpadu

19. Čvc, 2025

V roce 2023 vyprodukoval každý obyvatel Česka 537 kilogramů komunálního odpadu. Přes polovinu se podařilo dále využít, z tohoto 14 procent energeticky. Zbytek skončil na skládce. Skládkování bude mít ale brzy utrum a nerudovská otázka „kam s ním“ je v případě odpadu čím dál palčivější. Řešení s pomocí speciálního nástroje Popelka nabízejí odborníci z Ústavu procesního inženýrství na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.

Popelka má usnadnit práci svozovým společnostem, které odpad vyvážejí, nicméně efektivnější svoz v důsledku ušetří peníze obcím a občanům. Základem pro plánování a efektivní řízení nakládání s odpady jsou data, která zatím firmy a radnice příliš nesbírají, nebo se to teprve učí.

Chytře naplánuje trasu vozidlům

Zatím se řada věcí dělá postaru. „Zhruba před třemi lety jsme sháněli data od svozových společností a zjistili jsme, že menší svozové firmy plánují trasy buď ručně na papíře, nebo v excelových tabulkách. S rostoucím tlakem na třídění více druhů odpadu už to ale přestávají zvládat. Zkuste si na papíře naplánovat kombinaci deseti vozů a padesáti obcí se šesti druhy odpadu s různou frekvencí svozu,“ uvedl za výzkumný tým Radovan Šomplák.

Proto začal vznikat online nástroj Popelka, který usnadní plánování svozu. Uživatel si definuje svoji sběrnou síť: kde jsou jaké kontejnery a popelnice, jejich objem, na jaký typ odpadu jsou určeny, jak často se mají vyvážet. Frekvence svozu může být různá i v rámci obce, například rekreační objekty bývají obsluhované méně často než obytné domy nebo firmy.

Nový systém se testuje například v Příbrami. Na snímku jedno z tamních svozových aut. Foto: Technické služby Příbram

„Zároveň si uživatel zadá svůj vozový park, tedy jaké má svozové vozy, s jakou technologií, kapacitou, na jaký typ odpadu. Lze přiřadit i řidič a osádka,“ dodal vývojář Vlastimír Nevrlý.

Popelka se pak postará o výpočet optimální trasy včetně odhadu, jak dlouho potrvá danou obec obsloužit. Doporučí nejbližší koncové zařízení, kde se daný typ odpadu ukládá či zpracovává. A takto naplánuje harmonogram svozu pro danou oblast na celý rok dopředu.

„V ideálním případě pak starosta obce dostane od svozové firmy tento kalendář, kde jsou označeny dny svozu pro každý typ odpadu. Kalendáře pak může rozdat všem občanům, aby věděli, kdy vytáhnout před dům kterou popelnici,“ říká Nevrlý.

Popelku testují v Příbrami a na Malé Hané

Jedni z prvních, kdo systém zkouší, jsou město Příbram a region Malá Haná. Tamní technické služby už s VUT pracují na nastavení Popelky a postupně ji testují v provozu. Právě na menší města a obce je systém připraven nejlépe.

Tým vývojářů systému Popelka z brněnského VUT. Foto – VUT/Václav Koníček

„Svozové služby, na které primárně cílíme, jsou spíše ty menší, s pěti až dvaceti vozy, obsluhující například okresní město a jeho okolí. Popelka by byla v principu použitelná i pro velká města jako Praha a Brno, ale primárně má pomoci zefektivnit meziobecní svoz odpadu. Když to řeknu laicky, ve velkém městě vždy najdete dost odpadu, abyste naplnili vůz a mohli jet znovu. Na menších obcích se najezdí více přejezdových kilometrů a lepší plánování tak znamená větší úsporu,“ doplnil Šomplák.

Reálný odpad v digitální době

Odborníci upozorňují, že zatímco trendy v odpadovém hospodářství jsou jasné, nástroje k jejich zvládání zatím chybí. Legislativa klade a bude klást na producenty odpadu čím dál větší nároky. Zákon o odpadech z roku 2020 stanovuje limity pro míru separace komunálního odpadu: letos bychom měli být schopni vytřídit 55 procent, v roce 2030 už procent 60 a za dalších pět let o dalších pět procent víc. Cokoliv nad limit bude zatíženo poplatky, které v důsledku padnou na producenty odpadu, tedy obce, potažmo občany.

Odpad v ulicích Příbrami. Foto – Technické služby Příbram

„Právě proto si myslíme, že se blíží doba, kdy si každý starosta bude tuto oblast o dost více hlídat,“ doplnil Šomplák s tím, že řada obcí už postupně zavádí například čipování a automatické vážení popelnic.

Zdroj: Fakulta strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně

Hlavní foto – VUT/Václav Koníček